الکس شمس در مطلبی (1) که در آن با سه چهرهی فعال اجتماعی مصاحبه کرده است، به حملهای میپردازد که به موازات تجاوز اسرائیل به غزه، اذهان عمومی جهانیان را نشانه رفته است. حملهای که بیانگر تغییر مسیر فکری در اسرائیل به سمت گفتمانی سکسیستی و نژادپرستانه است. در ادامه خلاصهای از این مطلب به فارسی توسط ارغوان ارائه میشود.
دیانا بوتو حقوقدان فلسطینی در مصاحبه با الکس شمس به ایمیلهای تهدیدآمیز گروههای سازمانیافته اسرائیلی اشاره میکند که در حین تجاوز اخیر اسرائیل به غزه دریافت داشته است؛ ایمیلهایی بیسابقه چه از نظر تعداد و چه از منظر لحن، که در عین سکسیستی و نژادپرستانه بودن، دربردارندهی تهدید به تجاوز نیز بودهاند. بوتو این امر را به عنوان استعارهای از جنگ، نشاندهندهی گرایشاتی دامنهدارتر در اسرائیل و بازتابی از سخنان وزیر و نمایندهی کنست اسرائیل در خصوص فلسطینیها (تشبیه آنها به مار یا حیوان) میداند. پروپاگاندای اسرائیل با تشبیه نهضت فلسطین به داعش، بوکوحرام و.. به دنبال محو ساختن ملیبودن و آزادیخواهانه بودن مبارزه فلسطینیهاست و در این میان، سکسیسم به جریان غالب گفتمان اسرائیل تبدیل شده است. بوتو معتقد است که اگرچه در تبلیغات تلاش میشود اسرائیل از نظر رعایت حقوق زنان همچون بهشت توصیف شود، اما اسرائیل در برخورد با هواداران فلسطین چهرهای به شدت سکسیست از خود به نمایش میگذارد. وی با اشاره به سخنان پژوهشگر اسرائیلی که راه متوقف ساختن مبارزان فلسطینی را تجاوز به مادران و خواهران آنها دانسته بود، چنین سخنانی را در بستری گستردهتر جای میدهد که در آن تنها زبان قابلفهم توسط اعراب، زبان خشونت جنسی دانسته میشود. از آنجایی که اسرائیلیها معتقدند که حقوق زنان در اسرائیل مورد حمایت بوده و رشد یافته است، پس به خود اجازه میدهند که چنین زبان خشونتآمیز سکسیستیای را علیه زنان بکار گیرند.
سیمونا شارونی نیز عقیده دارد که در مقایسه با قبل، خشونت جنسیتی در گفتمان اسرائیل شدیدتر و کریهتر گشته و به پورنوگرافی نزدیک شده است. در بستر تجاوز اسرائیل به غزه، زنان فلسطینی هم بهعنوان زن و هم بهعنوان فلسطینی مورد تصرف و خشونت قرار گرفته، و شیءواره کردن بدن زنان فلسطینی در واقع استعارهای از بیرحمیِ عملیات اسرائیل، آسیبپذیری قربانیان آن و عدم پاسخگویی جنایتکاران است. وی معتقد است اگرچه این حملهی مهیب پیش از این نیز کاربرد تهدیدات نژادپرستانه، هوموفوبیک و سکسیستی را برای خود مشروع ساخته بود، اما در بحبوحهی تجاوز چنین حملاتی مشروعیتی بیشتری کسب کرده و حتی علیه یهودیانی که مخالف یورش به غزه هستند نیز بکار گرفته میشوند. سیمونا این خشونت جنسی را نهفته در فرهنگ بهشدت جنگی و نظامی اسرائیل دانسته و کمپین ارسال تصاویر برهنه زنان (تصویر پایین) در حمایت از ارتش اسرائیل را از نظر میزان استقبال از آن، پدیدهای نو برمیشمرد.
به نظر میرسد استقبال عمومی از گفتمان خشونت جنسی، با حمایت عمومی گستردهتر اسرائیلی ها از حمله به فلسطین و انگارهای رو به رشد از اسرائیل به مثابه پایگاه دورافتادهی شهروندی غربی و حقوق زنان در ارتباط باشد. شارونی میگوید اگرچه چنین گرایشاتی حتی پیش از سال 1948 نیز بخشی جداییناپذیر از ایدئولوژی صهیونیستی بوده است، اما فضای فکری پس از حملات یازده سپتامبر که بر جنگ میان غرب و اسلام تاکید میورزد این چارچوب را بهگونهای محسوس دگرگون ساخته است. و بسیاری برآنند که این امر قلادهی نوع تازهای از تنفر را گشوده است که به تحسین یک جهانبینی نژادپرستانه و سکسیستی میپردازد که بهطور همزمان ادعای دفاع از لیبرالیسم را نیز دارد.
یوسف منیر نیز از صریحتر شدنِ گرایشات به خشونت جنسی میگوید. وی به انتشار گستردهی کاریکاتوری از یک زن نقابپوش در رسانههای جمعی اسرائیل اشاره میکند (تصویر پایین)، که در حالیکه بر روی تخت دراز کشیده عنوان غزه را با خود حمل میکند و در بالا و پایین تصویر این عبارات به چشم میخورد: "بیبی، اینبار قبل از انزال نکش بیرون- امضاء، شهروندانِ طرفدار حمله زمینی".
یوسف منیر نیز از صریحتر شدنِ گرایشات به خشونت جنسی میگوید. وی به انتشار گستردهی کاریکاتوری از یک زن نقابپوش در رسانههای جمعی اسرائیل اشاره میکند (تصویر پایین)، که در حالیکه بر روی تخت دراز کشیده عنوان غزه را با خود حمل میکند و در بالا و پایین تصویر این عبارات به چشم میخورد: "بیبی، اینبار قبل از انزال نکش بیرون- امضاء، شهروندانِ طرفدار حمله زمینی".
تغییرجهتی صریحتر در میان است که نه تنها چنین موقعیتی را به تجاوز جنسی شبیه میسازد، بلکه این پویاییهای درونی قدرت را نیز پذیرفته و آنرا میستاید؛ سطحی از شرارت که پیش از این دیده نشده و به اعتقاد یوسف منیر، کوه یخی که تنها نوک آن از آب بیرون زده است. اسرائیلیها در عین ادعای دفاع از حقوق زنان، در مواجه با فلسطینیها زبانی را بکار میگیرند که بویی از دغدغهی زنان نبرده است. منیر این تغییر جهت به سمت خشونت جنسی را در پیوند با گرایشات گستردهتر به نژادپرستی در جامعه اسرائیل و پررنگ شدنِ بومیپرستیای میداند که نه تنها فلسطینیها، بلکه مهاجران آفریقایی را نیز هدف گرفته و از انسانیت تهی میسازد. وی کمپینهای اسرائیلیها برای "محافظت زنان یهودی از مردان عرب" را نیز گواهی بر این تغییر جهت تلقی میکند. این امر صرفا در مورد محافظت از زنان یهودی نیست، بلکه محافظت از قبیله و نیز نبرد دائم بر سر مسائل جمعیتی و میزان زاد و ولد فلسطینیها و اسرائیلیها را نیز دربر میگیرد. منیر معتقد است هنگامی که شما از انسانها به مثابه تهدیدی ذاتی سخن میگویید، این امر به هرآنچه بر سر آنها بیاورید مشروعیت میبخشد، از جمله رفتار نژادپرستانه و اعمال خشونت جنسی.
1) Israeli discourse of sexualized violence rises amid Gaza assault: http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=717908 - Published Wednesday 06/08/2014 (updated) 08/08/2014 15:10
به روز شده در تاریخ اول شهریور ١٣٩٣: ترجمه فارسی این متن را اینجا بخوانید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر